سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

مسئله مهمی به نام چت و روابط اینترنتی و ارتباط آن با اوقات فراغت - مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

دانشجوی دانشگاه المهدی (عج)
مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

مسئله مهمی به نام چت و روابط اینترنتی و ارتباط آن با اوقات فراغت

بسم الله

سلام و صلوات بر محمد (ص)آخرین پیام آور الهی و خاندان پاک و مطهرش

سلام دوستان گرامی.در این دیدار می خواهم بحث مهمی را برای شما آغازکنم و می دانم با نقدها و نظرات ارزشمند شما به نتایج خوبی دست می یابیم.

مبحث این گفتار مسئله مهم چت و روابط اینترنتی است که چت رومهای جوان این روزها بحثهای داغی راهم آغاز کرده اند. به عنوان مثال در کنفرانسهای دخترانه آسمانیان همین بحث به نیکوئی آغازشده و مدتی پیش نیز در کنفرانس پرسمان وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در همین رابطه مخصوصا ارتباط بین دختران و پسران در چت رومها با حضورتنی چنداز اساتید دانشگاه و حوزه و دانشجویان وسایر جوانان صورت گرفت و به نتایج خوبی هم رسیدند.

بیشترین سئوال جوانان شرکت کننده در مورد چگونگی برخورد با طرف مقابل و عدم شناخت طرفین، ازدواج های موقت و ازدواج های اینترنتی بود! تعجب نکنید ، این سئوال ممکنه برای شما هم پیش بیاید و ذهنتان را مشغول سازد.بنده قصد ندارم سئوالات جلسات مباحثه این چت رومها و کنفرانسهارا در اینجا درج نمایم زیرا گفتار به درازا می کشد و از حوصله بحث خارج می شود. موضوع اصلی بحث ما برمی گرده به همین مسئله

ارتباط های نتی و برخوردهای طرف مقابل با یکدیگر.

شما اولین بار که وارد نت و چت روم شدید را به خاطر بیاورید! خوب فکر کنید ببینید تا به حال چند مورد چت داشتید که با شما صادق بودند ؟چند مورد دوست یابی سالم و خالص داشتید؟ چند بار از طرف مقابل خود حرف نیکو یا بر عکس شنیدید؟چند بار با طرف مقابلتان بحث و جدل داشتید یا برای هم حرفهای محبت آمیز زدید و بسیاری موارد دیگه...بحث اصلی در اولین مرحله این ارتباطهای چتی صداقت هست که مطرح می شود واینکه چند درصد این ادمهایی که اکثر اوقات یا حتی یکساعت از وقت خود را صرف این ارتباطها می کنند حداقل یکبار هم شده به خودشان دروغ نداده باشند و با خودشان صادق باشند؟وقتی با یه نفر درپس این جعبه شیشه ای گفتگو می کنی ،چه نوشتاری و چه گفتگوی انلاین از طریق وبکم یا ... اولین سئوالی که ازشما می پرسه این هستش که:میشه لطفا خودتان را معرفی کنید؟ و شما هم حتما یا با برخورد خوب جوابش را خواهید داد یا نه بر عکس ..چیزی که این بین مهم هست باز همان صداقت هست .هرچه که ما از طرف مقابل شناخت داریم دریافتهایی است که خود طرف به ما داده است و ماهم اعتماد می کنیم.اما این اعتماد چند درصد است؟

چه تعداد از این اعتمادها به مشاجره خانوادگی تبدیل شده؟چه تعداد از این اعتماد دختران جوان و نوجوان را به بهانه وعده های دروغین ازدواج از اغوش گرم خانواده بیرون اورده؟چه تعداد از این اعتماد پسران را راهی خانه ها و مکانهای نا امن نموده و به اعتیاد کشانده؟ و بر عکس هم اتفاق افتاده که در اثر اعتماد و صداقت طرفین دوستی های عمیق و قلبی رخ داده و خانواده هایی را هم با هم آشنا نموده و حتی به ازدواج هم ختم شده و یا در اثر مباحثات نیکوی علمی طرفین به مدارج عالی علم هم دست یافتند!

 پس تعجب نکنید از این جعبه جادو و رنگارنگ و پر راز و فریب و خوش آب و رنگ که هم دام هست هم نماد و الگو ، هم فال هست ، هم تماشا، هم محل تفریح است هم پارک محلی و گاهی هم دفتر خاطرات ، حالا یا از نوع شخصی و یا خانوادگی و یا دوستی های گروهی! ( ثبت خاطرات و نوشتارهای مذهبی و غیر مذهبی و فرهنگی و یا تجارت الکترونیک و...چه در محیطهای چت یاهو و چه در وبلاگ نویسی های اینترنتی) سخن مهمی که اکثر جوونا در چت بین خودشان رد و بدل می کنند مخصوصا دختران و پسران اینه که :ما که حرف خارج از محدوده شرع نمی زنیم پس گناهی نیست که ارتباط نوشتاری داشته باشیم، و یا اینکه حالا یه بار یا دوبار هم گفتگوی آنلاین نمودیم، آسمون به زمین می یاد؟ و از این نمونه سخنها که فراوان است...

اینجاست که در اثر ادامه ارتباطهای نوشتاری و گفتاری ناخود آگاه بین همین آق پسر گل و گلاب و دخترخانم خوب ما محبت بوجود می یاد و اگر به مرور ادامه پیدا کنه و خدای ناکرده که البته بسیار هم اتفاق افتاده یکی از طرفین قطع ارتباط کنه صدمه روحی و قلبی جبران ناپذیری برای طرفین بوجود می آید حالا یا دختر جواب رد می دهد یا برعکس گل پسر با یه حرف خوش آب و رنگ که:بله ما به درد هم نمی خوریم ، من فکرهامو کردم از اول هم اشتباه کردم اومدم سراغ تو و یه سری حرفهای دیگه که اگر طرف هم مذهبی باشه می نویسه :والله من استخاره کردم بد اومد! یا اینکه

 می نویسه خانواده ما از ازدواجهای نتی بدشون می یاد و کلا با دختر نتی مخالفند! اینجاست که قصه غصه نا تمام لیلی و مجنون آغاز میشه و ماجرای تمام نشدنی هزار و یک شب.نمی خواهم بیراهه بروم که البته این بحث بسیار مهم و قابل تامل است و مسئله مهمی که باید جوانان عزیز ما بسیار به اون دقت کنند موضوع رابطه سالم گفتار سالم دیدار و نوشتار سالم مخصوصا در محیط چت هست.جامعه حال و اینده ما رو به پیشرفت هست و انواع و اقسام وسائل الکترونیکی و ارتباط جمعی به وفور یافت می شود وبرنامه های بسیاری از ادارات و یا مدارس و دانشگاه ها بر محور الکترونیک و کامپیوتر می چرخد.

همه مسئولان عزیز فرهنگی و مراکزی از این قبیل که نمی خواهم نام ببرم مرتب حرف از جوان و بیکاری و معضلات جوانان می زنند اما تاحالا یکبار هم شده سری به این چت رومها(حالا چه مذهبی و چه غیر مذهبی) بزنند؟ و از نزدیک با درد دلها و گفتارها و نوشتارهای این گلهای معصوم آشنا بشن؟اگر خوب به اکثر این نوشتارهای نتی دقت کنیم یه نکته مهم پیدا می کنیم یا بهتر بگم یه نقطه مشترک و اون یافتن همدل و همزبان و یار مناسب و یا رفع بیکاری و گذران وقت گرانبهاست! درصد خیلی کمی از این چتها به بحث علمی و درسی و یا مراسم مذهبی می پردازند و اکثر چتها به همان موضوعهای همیشگی دوست یابی و رفع بیکاری و درد دل و همسریابی دروغین و وعده های پوچ و تو خالی و حتی راههای خلاف دیگه می پردازند.

طبق آمارهایی که بدست آمده اغلب کاربران اتاقهای چت یاهو، جوانهای ایرانی هستن که عمده هدفشون دوستیابی یا وقت گذرانی است!
همین آمارها نشون میده آنها
سال گذشته هفت میلیارد تومان صرف هزینه چتشون کردن!

پس مسئولان عزیز فرهنگی ما باید بیشتر به فکر اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ما باشند مخصوصا حالا که تابستان از راه رسیده و از طریق همین چت رومها هم میشه مکان مناسب فرهنگی و رفع بیکاری و حتی ازدواج را فراهم کرد اما از نوع سالم همراه با برخورد سالم. تمام این ماجراها ختم می شود به مسئله مهم حیا که درگفتارهای پیشین به چند مورد آن اشاره نمودم و اما اینکه چگونه این موارد سرچشمه اصلی آن رعایت حیا می باشد که چون این مبحث کمی طولانی شد می گذارم برای دیدار بعد.

بی صبرانه منتظر نقدها و نظرات شما دوستان هستم

تا دیدار و گفتار بعد

یا حق




تاریخ : شنبه 88/1/1 | 12:0 صبح | نویسنده : دانشجوی دانشگاه المهدی (عج) | نظر
.: Weblog Themes By Slide Skin:.