سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

بگفت آنجا پری رویان نغزند!-(درارتباط با رعایت مسئله حیا در اینتر - مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

دانشجوی دانشگاه المهدی (عج)
مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

بگفت آنجا پری رویان نغزند!-(درارتباط با رعایت مسئله حیا در اینتر

بسم الله

سلام بر مهدی فاطمه عج

سلام دوستان گرامی

قبل از هرچیز فرارسیدن میلاد حضرت امام محمد باقر(ع) را تبریک عرض می نمایم.

 و اما در ادامه مبحث قبل اهمیت  و نوع ارتباطهای اینترنتی،

در این گفتار به منبع وسرچشمه اصلی این ارتباط (عدم رعایت حیا) اشاره می نمایم. امیدوارم شماهم با نقدهای ارزشمندتان من و سایر دوستانتان را یاری دهید.

گفتیم که نوع ارتباط اینترنتی بین خانمها و اقایان باید به شکل سالم همراه با برخورد سالم انجام بشه و گفتیم که اگر قراره ازدواج اینترنتی صورت بگیره باید خانواده ها هم در جریان امر قرار بگیرند و مسئله فریب و یا ارتباط ناسالم در میان نباشه و مسئولان هم می توانند در این امر به جوانان کمک کنند.و گفتیم که از نتایج سوء ارتباطهای اینترنتی و چت  واردشدن در راه ها و مکانهای خلاف و مشاجرات خانوادگی و صدمه های جبران ناپذیر روحی است. و از آمارهای بدست امده نتیجه گرفته شده که یکی از ریشه های اعتیاد اینترنتی بیکاری جوانان و یا دوست یابی  غلط است. و مسئولان فرهنگی ما باید برای حل این مشکل راه چاره ای بیاندیشندو اکنون در ادامه توضیح می دهم که چگونه این موارد سرچشمه اصلی آن رعایت حیا می باشد.

اگر در محیط درس، در کلاس، در دانشگاه، در محله ، در اینترنت ،با چت کردن و روش های مختلف یا تلفن بدون رعایت حیا و ضوابط و شئونات اخلاقی و شرعی و اسلامی دختر و پسر جوان بخواهند همدیگر را بشناسند کاملا در اشتباه هستند چرا که از این طریق اگر به فرض به هم برسند ضریب طلاقشان بالا می رود چرا ؟چون قبل از ازدواج و بدون هیچ تحقیق و شناختی و بدون رعایت نکات اخلاقی و عرف و شرع به همدیگر وابسته می شوند و محبتی بینشان بوجود می اید که چشمانشان را به روی حقایق می بندد و درست نمی گذارد همدیگر را بشناسند. و اینها بر می گردد به رعایت حیا .اگر از دختری یا پسری بپرسید  که می خواهی با چه پسری ازدواج کنی؟درجواب اولین حرفش اینست که می خواهم نجیب  و با حیا باشد. اما وقتی مسئله تحقیق به میان می اید و طرف وارد محله یا حتی محیط نت می شود و از وضعیت ناسالم و ناصحیح همسربه اصطلاح اینده خود باخبر می شود ،دیگر این دختر و پسر نجیب حاضر نیست که با طرف مقابل خود ازدواج کند! و برعکس این موضوع هم پیش می آید که با رعایت آن ازدواج صورت می گیرد.

بیشترین معرف شخصیت فرد،حیای اوست.حیا هم می پوشاند و هم معرفی می کند پس باید خیلی مراقب رفتار و گفتار و کردار خویش باشیم  و حد حیا رانیز نگه داریم.

"اگر در همین محیط چت ، حد حیا را رعایت کنیم به نتیجه مثبت خواهیم رسید" و ارتباطهای ما رنگ سالم به خود خواهد گرفت. و در نتیجه حتی اگر دختری با پسری جوان بخواهد از طریق همین چت ارتباطی برای ازدواج برقرار کند حیا باعث می شود که نتیجه مثبت بگیرند.

چراکه خاصیت حیا چنین است که هنگامی که میان دونفر برقرار می شه بر ظرفیت محبت آن دو می افزاید و باعث می گردد پیوند دوستی آنان تا مدت بیشتری تداوم پیدا کنه و برعکس دوستی هایی که توام با بی حیایی و بی شرمی باشه روز به روز روبه افول گذاشته و کم کم تکراری شده و برایشان ملال آور خواهد شد.

اگر در محیطی لغزشها فراوان بشه مخصوصا محیط چت واینترنت و گفتگوهای آنلاین ومسائل شرع و عرف و اسلامی رعایت نشه مخصوصا بین خانمها و دخترخانمهای جوان، تقوی و حیا نیز از میان برداشته میشه و اینجاست که بعضی افراد باتقوی حتی بعضی پسران مومن مجرد سعی می کنند از این جمع فاصله بگیرند تا دچار لغزش نشوند و اینجاست که حتی ممکنه از ازدواج هم فاصله بگیرند و به اصطلاح دلزدگی و انزوا طلبی پیداکنند.

سعدی شاعر پرآوازه ایران زمین در گلستان چه نیکو سروده:

بدیدم عابدی در کوهساری

قناعت کرده ازدنیا به غاری

چرا گفتم به شهر اندر نیایی

که باری بند از دل برگشایی

بگفت آنجا پری رویان نغزند

چو گِل بسیار شد پیلان بلغزند!

عطش انس با دیگران را خداوند برما ارزانی داشته است ،چرا که انسانها به خودی خود احساس تنهایی می کنند . و هنگامی که انسان فردی همدل و همفکر باخود را می یابد ،لذت می برد.حالا یا این ارتباط می تواند بین دانشجو و استاد باشه یا بین دو جوان دختر و پسر یا بین مادر و فرزند یا پدر و فرزند یا بین دو دوست و غیره...و چه نیکوست لذت این ارتباط توام با حیا وادب و نزاکت باشه تا حریمها هم حفظ بشه.

پس نتیجه می گیریم که" در همین محیطهای چت و اینترنتی آن پوششی که روابط مارا روبه زیبایی سوق می دهد ،حیاست". و رعایت آن مساوی است با رعایت ادب و احترام و نتیجه آن ایجاد محبت قلبی و ماندگاری دوستی می باشد. این قانون را اگر رعایت کنیم مخصوصا در محیطهای اینترنتی نتیجه مثبت خواهیم گرفت و محبتها هم بیشتر و روابط سالمترخواهد شد

 می گوئید نه؟کافی است یکبار امتحان کنید!امام صادق (ع) در این رابطه فرموده اند:"ادب و احترام میان خود و برادر دوست و مومن خویش را ازمیان مبر،چراکه اگر این ادب و احترام رخت بر بست،حریم میان تو و او نیز شکسته خواهد شد". و از میان رفتن حریم میان دو دوست، از بین رفتن حیا را در پی خواهد داشت.

برای راهنمایی بیشتر دختران و پسران جوان در انتخاب همسر و رعایت این مسئله حیا  و ادب در ازدواج داستان واقعی ازدواج حضرت امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) و همچنین داستان ازدواج حضرت موسی با دختر شعیب پیامبر را پیشنهاد می دهم بخوانید و نتیجه مثبت رعایت حیا را مشاهده کنید.در این داستانها رعایت حیا و نجابت به چشم می خورد مخصوصا در زن . و قرآن به شکلی زیبا این موضوع را به تصویر کشیده است. آنجا که نزدیک شدن دختر شعیب را به حضرت موسی یاد آور می شود این طور بیان می کند: دختر شعیب با نهایت حیا به موسی نزدیک شد.(قصص/آیه 25 و 28) با ذکر کلمه "استحیاءً" تنوین تفخیم را به کاربرده است که برای بیان عظمت و بزرگی است. قران حیای دختر شعیب را در چند مورد تذکر داده 2باربرای اب دادن گوسفندان در کنارچاه و بار دیگر برای دعوت موسی به منزل فقط می گوید: پدرم تورا دعوت کرده که پاداش آبی را که به گوسفندان ما دادی بدهد.فقط همین نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.ماشاء الله اینروزها مشاهده می کنیم که چگونه بعضی دخترخانمها از همان اول پر حرفی را بدون رعایت حیا با پسر جوان آغازمی کنند که نتیجه خوبی هم نمی گیرند.و باز قران نشان داده که حیای زن(دختر شعیب) نجابت طرف مقابل(موسی) را به دنبال دارد.

مسئله مهمی که در اینجا می خواهم بگویم پیشنهاد ازدواج از طرف دخترشعیب برای موسی است که به طور غیرمستقیم موضوع علاقه خودرا همراه با رعایت حیا به پدر اعلام می کند.و این موضوع در داستان زندگی و ازدواج حضرت خدیجه با حضرت محمد(ص) نیز رعایت شده است.اگر این مسئله در ارتباطهای امروزی و مخصوصا محیط چت مطرح بشه باید این زنان را الگوی خود قرار بدهند.وقتی دختر شعیب پیشنهاد می دهد به پدر که موسی را که جوانی قوی و امین است به عنوان خدمتکار استخدام کن پدر متوجه علاقه دختر به موسی می شود و خود پیشنهاد ازدواج را به موسی می دهد.

پس مشاهده می کنیم که حیا و نجابت این دوجوان مانع عشق عفیف و ازدواج آنها نشد بلکه باعث شد بدون هیچ دردسر و سختی ازدواج آنها فراهم بشه.در تمام این داستان و تمام روابط آن،حیا موج می زند و درنهایت مشکل همگی درسایه حیا حل می شود.موسی (ع) از ظلم فرعون رهایی یافته و ازدواج می کند،کار و مسکن به دست می آورد .در طرف مقابل،دیگر دختران شعیب مجبور نیستند درکنار نامحرم چو پانی کنند و هر کسی به ارزش واقعی خود می رسد.

اینها نکات ارزشمند و حساسی است که همه ما مخصوصا در این محیط مجازی الکترونیکی و دنیای رنگارنگ چت می توانیم رعایت کنیم.

تا دیدار و گفتاربعد

یاحق

 




تاریخ : شنبه 88/1/1 | 12:0 صبح | نویسنده : دانشجوی دانشگاه المهدی (عج) | نظر
.: Weblog Themes By Slide Skin:.