سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

ازدواج فرزندان آدم و حوّا چگونه بوده، آیا خواهر و برادر با هم از - مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

دانشجوی دانشگاه المهدی (عج)
مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

ازدواج فرزندان آدم و حوّا چگونه بوده، آیا خواهر و برادر با هم از

بسم الله

سلام بر مهدی فاطمه عج

میلاد حضرت علی اصغر بر عاشقان ولایت و امامت مبارک باد.

 

سلام دوستان گرامی دراین دیدار شمارا به دیدن یکی از سئوالهای مهم دعوت می کنم که ممکنه برای خیلی ازشمادوستان مبهم باشه و ذهنتان رامشغول ساخته باشه این سئوال را یکی از طلاب ازحضرت آیت الله مکارم شیرازی پرسیده است و ایشان در پاسخ مرقوم فرموده اند که برای شما عیناً نقل می نمایم امیدوارم مثمر ثمر واقع بشه اگر سئوال دیگری دارید بنویسید تا با استفاده ازنظر علما برایتان عینا نقل نمایم.با تشکر از حضورسبز شما دوستان و همراهان خوب.

سؤال
ازدواج فرزندان آدم و حوّا چگونه بوده، آیا خواهر و برادر با هم ازدواج کرده اند یا ازدواج آنان به صورت دیگرى بوده است؟


 

پاسخ
در این باره در میان دانشمندان اسلامى دو نظر وجود دارد و هر کدام براى خود دلایلى از قرآن و روایات ذکر کرده اند. اینک ما هر دو نظر را بطور اجمال در این صفحات نقل مى کنیم:
1- در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهى براى بقاى نسل بشر غیر از این راه نبود، از این جهت ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفته است; ناگفته پیداست که دستگاه قانونگذارى از آن خداست «اِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لِلَّهِ; حکم تنها از آن خداست.»(1) چه اشکال دارد که بطور موقّت براى گروهى از راه ضرورت این گونه ازدواج در آن زمان بلامانع و مباح باشد و براى دیگران عموماً تحریم ابدى شود؟
طرفداران این نظریّه از ظواهر قرآن با این آیه براى خود دلیل مى آورند: «
وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا کَثِیراً وَ نِسااً; و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمین) منتشر ساخت».(2)
ظاهر این آیه مى گوید که نسل بشر فقط به وسیله این دو تن به وجود آمده است و اگر غیر از این دو در بقاى نسل او دخالت داشتند باید بفرماید «وبث منهما و من غیر هما» یعنى به وسیله این دو و غیر آنان... .
علاوه بر این، در روایتى که مرحوم طبرسى آن را در احتجاج از امام سجّاد(علیه السلام) نقل مى کند این مطلب تأیید شده است.
2- نظر دیگر این است: چون ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر ممکن نبوده - زیرا ازدواج با محارم یک عمل قبیح و زشت است - فرزندان آدم با دخترانى از نژاد نسل دیگر که در روى زمین بودند ازدواج کردند، بعداً که فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند زناشویى میان خود آنان صورت پذیرفت و این نظر را نیز بعضى از روایات تأیید مى کند، زیرا نسل آدم، نخستین انسان روى زمین نبوده، بلکه پیش از او نیز انسانهایى در زمین زندگى مى کرده اند.
حاصل این که: ممکن است گفته شود که پسران آدم با بقایاى انسانهاى پیشین که قبل از خلقت آدم و حوّا در روى زمین زندگى مى کردند، ازدواج کرده اند و از گفتگوى خدا با فرشتگان درباره آفرینش آدم در روى زمین استفاده مى شود که قبل از آدم و حوّا انسانهایى در روى زمین زندگى مى کردند و این حقیقت از روایات نیز استفاده مى شود.


1. سوره یوسف، آیه 40.
2. سوره نساء، آیه 1.

پ.ن:سئوالی که ذهن خودم را مشغول ساخته اینست که: مگر حضرت ادم ابوالبشر و اولین انسان افریده بدست پروردگار نیست؟همچنین حضرت حوا، پس چگونه فرزندان ایشان با انسانهای قبل از خودشان ازدواج کرده اند؟اگر این سئوال شما دوست عزیز هست ذکر نمائید.واگر منبع یا روایتی دارید در این مورد به ایمیل من بفرستید یا در بخش نظرات همین وبلاگ ثبت نمائید.باتشکر ازشما دوستان گرامی.

تا دیدار و گفتاربعد....

(یامهدی عج)

الهم عجل لولیک الفرج





تاریخ : شنبه 88/1/1 | 12:0 صبح | نویسنده : دانشجوی دانشگاه المهدی (عج) | نظر
.: Weblog Themes By Slide Skin:.