سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

پاسخ به شبهات:قسمت دوم،شیطان - مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

دانشجوی دانشگاه المهدی (عج)
مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

پاسخ به شبهات:قسمت دوم،شیطان

بسم الله

سلام دوستان گرامی .در ادامه پاسخ به شبهات شما  که در جلسات شبانه  محبان حضرت مهدی (عج)

می باشد به سئوال مطرح شده و قابل توجه شما پاسخ می دهم امیدوارم مورد رضایت خاطرتان قرار بگیرد.

سئوال اول: مگر شیطان فرشته نبود؟ پس خدا چرا شیطان را آفرید؟ و فلسفه وجود او چیست؟

در پاسخ به این سئوال  باید بگویم:خداوند شیطان را،شیطان نیافرید،به این دلیل که سال ها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود، ولی بعد از آزادی خود سوء استفاده کرد و بنای طغیان و سرکشی گذارد.

دوم این که،ازنظر سازمان آفرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان و آن ها که می خواهند راه حق بپویند زیان بخش نیست.بلکه وسیله پیشرفت و تکامل آن ها است، چه این که پیشرفت و تکامل،همواره درمیان تضادها صورت می گیرد.(برگزیده تفسیرنمونه،ج1،ص65)

سئوال دوم:با توجه به اینکه حضرت آدم و شیطان هردونزد خدا عزیز بودند ولی انسان بر شیطان برتری داده شد و اشرف مخلوقات به حساب آمد حال چرا شیطان بر انسان سجده نکرد؟آیا شیطان کافر بود؟مگر او فرشته مقرب الهی نبود؟

پاسخ:اولین کسی که به خدا کفرورزید شیطان بود.قبل از او،کسی به خدا کافرنشده بود.خداوند درباره کفراو می فرماید:" در آن هنگام –که روح در آدم دمیده شد"همه فرشتگان"-اورا-سجده کردند به جزابلیس که تکبر ورزید.او ازکافران بود.(سوره ص،آیه 73و74)

در این که شیطان کافراست شکی نیست،اما راجع به کفرشیطان که چه چیز باعث آن شد،آیا سجده نکردن باعث آن شد؟یا حسد بردن برمقام و منزلت آدم؟یا برای معصیت و فسق او؟ هیچ کدام ازاین ها باعث کفرشیطان نبود، زیرا اگر بگوئیم برای سجده نکردن آدم بوده،باید هر کسی هم به او دستورسجده داده شده و سجده نکند کافر باشد وچنین نیست.اگر برای حسد باشد باید هرکسی که دردنیا حسد ورزید کافر باشد درحالی که حسودان زیادند واین هم درست نیست.اگر برای معصیت و فسق  او باشد،آن هم صحیح نیست،زیرا هرکسی که دردنیا گناه ومعصیت کند باید کافرباشد واین هم درست نیست.

فقط می توان گفت:کفر را بخاطر این دانست که به خدا نسبت ظلم وجورداد و معتقد بودکه خدادرباره اوستم کرده،چون فکر می کرد ازآتش آفریده شده و آتش ازخاک برتراست وخداوند که فرمود:آدم راسجده کن می خواستم اوراتحقیر و کوچک کنم.

ازاین رو،وقتی خداوند به اوفرمود:چرا آدم راسجده نکردی؟دلیلی که آورد این بود،مرا ازآتش خلق کردی واورا ازخاک بااین سخن می خواست هم حکمت خدارانفی کند،هم امراورا بی پایه بشمارد.کفر شیطان جلوترازشرک اوست.آن ملعون با سرپیچی از دستورهای خداوند ازدین روگرداند و اول کافرشد،چون نخست آدم راسجده نکرد و سپس مشرک شد وراهی رادرپیش گرفت که غیرازراه خدابود.

نکته مهم:ازهمان گام اول باید به هوش بود و با شیطان همراه نشد! مبادا شیاطین را اولیای خود قرار دهید!

 

باید بدانیم غرور، سرچشمه کفرو طغیان است و انحرافات ازوسوسه های شیطانی سرچشمه می گیرد. سئوالی که در ادامه مطرح نمودید این بود که:مگر ابلیس ازجنس فرشتگان نبود؟درحالی که فرشتگان معصوم اند،پس چرا راه طغیان و کفر را پیمود؟

خداوند در سوره کهف،آیه 50 در ادامه آیه که اشاره به سجده نمودن فرشتگان به آدم جز ابلیس اشاره نموده برای رفع این توهم و سئوالی که پیش امده (طغیان و کفر شیطان باتوجه به معصومیت فرشته)

بلافاصله می فرماید:"او ازجن بود،سپس ازفرمان پروردگارش خارج شد"اواز فرشتگان نبود،ولی به خاطر بندگی واطاعت و قرب به پروردگار درصف فرشتگان جاگرفت وحتی شاید معلم آنان بود اما به خاطر کبر وغرور رانده ترین ومنفورترین موجود در درگاه خدا باشد.

خداوند می فرماید:آیا با این حال او و فرزندانش رابه جای من اولیای خود انتصاب می کنند؟!

درحالی که آن ها دشمن شماهستند،دشمنانی سرسخت و قسم خورده،که تصمیم به گمراهی و بدبختی همه شما گرفته اند."

فرمان برداری ازشیطان وفرزندانش به جای اطاعت خدا"چه جایگزین بندی است برای ستمکاران" کدام عاقل دشمن راکه ازروز نخست کمربه نابودیش بسته، وبر این دشمنی سوگند یاد کرد،به عنوان ولی و رهبر راهنما و تکیه گاه می پذیرد؟!

نکته های حدیثی:امام صادق (ع) فرمود: شیطان گفت: من ازحیطه کردن پنج طایفه عاجزم،غیر ازاین پنج طایفه بقیه مردم دراختیار من هستند:

اول:کسی که درهمه کارهایش برخدا توکل کند به ریسمان الهی چنگ زند.

دوم:آن که شب و روز مشغول ذکرخدا باشد و تسبیح گوید.

سوم:بنده ای که در همه جا آن چه را برای خود می پسندد، برای برادر مومن خود هم همان رابخواهد.

چهارم:آن که وقتی مصیبت وبلایی برسرآن آید جزع و فزع نکند.

پنجم: کسی که راضی به قسمت و قدر الهی باشد و اندوه روزی نخورد.

(بحار،ص93و177،ج60،ص248،سفینه البحار ج1،ص100خصال ج1،ص285)

به امید آنکه همواره مراقب وسوسه های شیطان و فرزندان شیطان باشیم و لحظه ای ازیاد خداوند غافل نشویم.

وبه امید ظهور موعود مهربان (عج) انشاء الله روزی بیاید و شیطان و شیطان صفتان را برای همیشه نابود گرداند.

اللهم عجل لولیک الفرج

 




تاریخ : شنبه 88/1/1 | 12:0 صبح | نویسنده : دانشجوی دانشگاه المهدی (عج) | نظر
.: Weblog Themes By Slide Skin:.