سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

مرداد 91 - مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

دانشجوی دانشگاه المهدی (عج)
مکاشفه گاه نوشتهای دانشجوی دانشگاه المهدی عج

صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم (ص)

بنام خدا

سلام بر مهدی فاطمه عج

علت این که هم اکنون وقتی در مجالس مختلف نام امام زمان(عج) و حضرت امام خمینی(ره) و رهبر عزیزمان برده می شود و همچنین نام حضرت رسول(ص) برده می شود همه صلوات می فرستیم ولی برای ائمه دیگر(ع) وقتی نام آنها برده می شود صلوات فرستاده نمی شود چرا؟
 

 

صلوات فرستادن هنگام ذکر شدن نام پیامبر اکرم(ص) مستحب مؤکد است، فرستادن صلوات به صورت مطلق هم در هر جا که باشد مستحب است و دارای فضیلت. در مورد فرستادن صلوات هنگام آمدن نام امام خمینی و این که چرا هنگام بردن نام ائمه صلوات فرستاده نمی شود وجه خاصی ندارد.


      نخست باید دانست ابراز احساسات از ویژگی های موجودات «حساس» است و در این میان انسان بیشتر از سایر موجودات در پی پیدا کردن راهی جهت ابراز احساسات درونی و اظهار علاقه به دیگران و به خصوص بزرگان می باشد. برای این منظور از روش های مختلف «هورا، سوت، کف زدن، دست تکان دادن و...» استفاده می شود. آنچه در فرهنگ اسلامی به روشنی قابل مشاهده است محتوا دادن به رفتارهای طبیعی و اجتماعی انسان است، لذا اعلان اذان را جایگزین ناقوس کلیسا کرد. سلام کردن را جایگزین برداشتن کلاه کرد و صلوات را نشانه ابراز احساسات و اعلام بیعت و ارادت کرد.


      در روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مردم از لفظ «صحیح است» و یا کف زدن برای تأیید و تشویق استفاده می کردند که بعدها تکبیر جایگزین آن شد. همچنین استفاده از صلوات جهت احترام و تأیید از گذشته میان مردم متدین مرسوم بوده است و هرگاه می خواستند بیشتر احترام بگذارند صلوات ها تکرار می کردند. بنابراین پیام تکرار صلوات به ویژه در مقطع زمانی خاص، به عنوان اعلام وفاداری و خار در چشم دشمنان است که در ضمن دارای محتوای معنوی نیز می باشد لذا هیچگونه منافاتی با احترام به پیامبر(ص) و ائمه(ع) ندارد.


      چنانکه در هنگام شنیدن وصف خاص امام زمان(عج) برای احترام مردم می ایستند در صورتی که به طور یقین مقام پیامبر(ص) از مقام زمان(عج) پایین تر نیست و چنین کاری بی احترامی به پیامبر(ص) تلقی نمی شود.


      صلوات بر پیامبر(ص ) در آیه 56 سوره احزاب مطرح شده است : ((ان الله و ملائکته یصلون علی النبی , یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما")).
      مفهوم آیه فوق آن است که مقام پیامبر(ص ) آن قدر والاست که آفریدگار عالم هستی و تمام فرشتگانی که تدبیر این جهان به فرمان حق بر عهده ی آنان گذارده شده است , بر او درود می فرستند. حال که چنین است , شما نیز با این پیام جهان هستی هماهنگ شوید.


       2. صلوات وقتی به خداوند نسبت داده شود, به معنی فرستادن رحمت و هرگاه به فرشتگان و مؤمنان منسوب گردد, به معنی طلب رحمت می باشد.


       3. درباره کیفیت صلوات بر پیامبر(ص ) در روایات بی شماری که از منابع اهل سنت و اهل بیت (ع ) رسیده , صریحا" آمده است که آل محمد(ص ) را به هنگام صلوات بر محمد بیفزایید. از جمله : از کعب بن عجره نقل شده است که مردی خدمت پیامبر(ص ) عرض کرد: ((اما السلام علیک فقد علمنا فکیف الصلاه علیک قال (ص ) قل اللهم صل علی محمد(ص ) و علی آل محمد(ص ) کما صلیت علی ابراهیم انک حمید مجید. اللهم بارک علی محمد و علی آل محمد(ص ) کما بارکت علی ابراهیم انک حمید مجید)). امام زمان (عج ) هم از آل محمد(ص ) است .


       4. اهمیت صلوات بر پیامبر(ص ) و آل او, تا بدان جاست که اگر کسی در تشهد نماز چنین نکند, نمازش باطل خواهد بود.


      5. انسان لحظه به لحظه به سمت بی نهایت می تواند پیش رود و رسول خدا با وجودی که کاملترین بشر هستند ولی باز هم روز به روز به درجات و مقاماتشان افزوده می شود. قرآن می فرماید: «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک فملاقیه؛ ای انسان تو به سوی پروردگارت در سیر و حرکتی و به مقام قرب او نائل خواهی آمد» و صلوات های مؤمنین در رفیع تر گردیدن مقام محمد و آل محمد اثر دارد.


      برای مطالعه بیشتر ر.ک:
       1. نجم الثاقب , حسین طبری نوری
      2. فلاح السائل , علی بن طاووس , فصل هشتم
      درباره فضیلت و ثواب صلوات روایات متعددی داریم از جمله از پیامبر اسلام (ص ) نقل شده است که هر کس یک مرتبه بر من صلوات بفرستد من ده مرتبه بر او صلوات می فرستم و هر کس ده مرتبه بر من صلوات بفرستد من صد مرتبه بر او صلوات می فرستم , (بحارالانوار, ج 6, روایت 87, باب 8, ص 254).

همچنین در روایت دیگر از آن حضرت نقل شده که هر کس اول و آخر دعایش صلوات بفرستد آن دعا به اجابت می رسد, (اصول کافی , ج 4, ص 247 به بعد). باز در روایت دیگری از امام رضا(ع ) نقل شده که صلوات بر پیامبر و آل او کفاره گناهان است و بالاتر از اینها خداوند در سوره احزاب آیه 56 به مؤمنین دستور می دهد که بر پیامبر صلوات بفرستید.


       در کتاب های تاریخی هم داستان های متعددی راجع به نتیجه و فایده صلوات و کسانی که با تکرار این ذکر مبارک به حوائج خود رسیده اند زیاد نقل شده برای اطلاع می توانید به کتاب ارزشمند خزینه الجواهر, تائلیف مرحوم حاج شیخ علی اکبر نهاوندی مراجعه کنید.

اللهم عجل لولیک الفرج




تاریخ : یکشنبه 91/5/8 | 3:50 عصر | نویسنده : دانشجوی دانشگاه المهدی (عج) | نظر

خداوند خطاب یه انسان

بنام خدا

 

خداوند خطاب یه انسان

ای فرزند آدم!

ملائکه من شب و روز مواظب تو هستند، آنچه را می گویی و انجام می دهی، کم یا زیاد، همه را می نویسند. آسمان بر آنچه از تو دیده شهادت می دهد و زمین بر آنچه روی آن انجام داده ای گواهی می دهد. خورشید و ماه و ستارگان بر آنچه می گویی و عمل می کنی شهادت خواهند داد. خود نیز بر قلب و اعمال مخفی تو آگاهم پس از خودت غافل مباش!




تاریخ : چهارشنبه 91/5/4 | 12:44 عصر | نویسنده : دانشجوی دانشگاه المهدی (عج) | نظر
<< مطالب جدیدتر        


.: Weblog Themes By Slide Skin:.