بسم الله
سلام بر مهدی فاطمه عج
قبل از هرسخن تخریب مجدد حرمین شریفین عسکریین را در سامرا به محضر بزرگوار حضرت امام عصر ارواحنا لمقدمه الفدا و مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری و ملت ایران و جهان اسلام تسلیت عرض می نمایم.
واما سخن این دیداراز سلسله مباحث اخلاقی و موضوع مورد بحث حیا می باشد.
حیا در لغت به معانی مختلف امده است از قبیل: شرم ،آزرم، هویدا گردیدن راز، زیستن و غیره...حیا در تعاریف علمای اخلاق عبارت است از: اجتناب از آن چه عقل و عرف نیز آن را زشت و ناپسند می دانند. در دیگر تعاریف از حیا به نوعی انفعال و اتصاف نفسانی و انزجار ازکار خلاف آداب برای جلوگیری ازکوتاهی کردن درحق دیگران،جهت حرمت شخص مقابل و مواجهه با آنچه آن را نقص می دانند ،یاد شده است.
در تعریف امام صادق (ع) امده است: حیا ،نوری است که جوهر آن، سینه ایمان است، و یک حالت بازدارندگی و خویشتنداری در برابر هرچیزی که با توحید و معرفت ناسازگاری داشته باشد، در انسان ایجاد می کند.بنابر این تعبیر امام صادق اگر آدمی ببیند عملی،رابطه ای، برخوردی، لبخندی، یا نگاهی با توحید همخوانی نداشته باشد، آن را انجام نمی دهد. بحث در مورد جنس و ماده حیا و حالتهای روانشناسی بماند برای بعد واما مبحث مورد نظر من حیا در گفتار می باشد.که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد و همگی به کارببندیم.
حیا در گفتار چیست؟
اصولا زبان دارای کاربردهای گوناگونی است.علاوه بر این که وسیله ای برای چشنده مزه غذا می باشد، وسیله ای برای رد و بدل کردن یک سری اطلاعات می باشد واما کاربردهای مهم تر و رایج تری نیز دارد.یکی از این کاربردها که اغلب به آن توجه نمی شود،تنظیم و تعدیل حیا در ارتباطات است. در واقع نوع واژگان،نوع گویش و ترکیب سخن گفتن میزان حیای انسان در گفتار را رقم می زند.به تعبیر قرآن کریم ازنوع گویش آنان، آنان را خواهی شناخت.(محمد، 47/30)
امام علی (ع) نیز فرموده اند: :سخن بگویید تا شناخته شوید، زیرا انسان زیر زبان خویش نهفته است.(نهج البلاغه/حکمت 392)
تامرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
در حقیقت حیا در گفتار،شخصیت و هنر افراد را جلوه گر می سازد.حیا در گفتار با چند عامل نمایان می شود: الف)حیا در استفاده از زبان
ب) بیان مطلب مناسب
ج) حیا نسبت به مخاطب
د)تذکر دادن
ه) درخواست کردن
و)بیان مسائل جنسی
ز)بیان طنز و فکاهی
ح) جذاب تر کردن رمان ها
ط)غنا و آوازخوانی
در این مبحث دوقسمت اول را توضیح میدهم و مابقی بماند برای بعد
الف)حیا در استفاده از زبان
درحدیث آمده است که حضرت موسی(ع) به خداوند عرض کرد: "پروردگارا! من شرمسارم از این که با تو با زبانی سخن بگویم که با دیگری صحبت کرده ام و حیای من ازتو مانع صحبت با دیگران می شود".
اگر ما نیز به یاد بیاوریم که هر روز پنج مرتبه با همین زبان با خدا سخن می گوییم،آیا دیگر هرگونه مطلبی را بر زبان جاری خواهیم ساخت؟خیلی باید به این مسئله دقت کنیم.
ب) بیان مطالب مناسب
در درجه اول محتوای کلام باید از معاصی گفتاری چون دروغ،غیبت،تهمت، تمسخر، تخریب و هتک حرمت دیگران خالی باشد.با رواج حرمت شکنی اعتماد اجتماعی از بین می رود و ضربه محکمی به اجتماع و نظام وارد می شود.همیشه بدانیم"حرمت مومن از حرمت خانه خدا(کعبه) بیشتر است.(خصال،ج1،ص27)
روایتی داریم که امام صادق (ع) دوستشان راگم کرده بودند و دنبال او می گشتند.فردی نزد ایشان آمد و برای این که فردی راکه امام دنبال او بود،خراب کند گفت: او نبطی است.حضرت فرمود: اصل هر فردی عقل او،نسل هرفردی دین او وکرامت او تقوای او است و همه مردم در آدمیت یکسان هستند.(بحارالانوار،ج75،ص202) پس آن مرد از این که پشت سراو حرف زد،حیا کرد.
این قدر حرمت مومن بالاست که امام کاظم(ع) می فرمایند:گوش و چشم خودت را درمورد برادر دینی ات دروغگو بشمار! اگر پنجاه نفر نزدتو قسم خوردند، ولی خود آن فرد سخن دیگری گفت،اورا تصدیق و دیگران را تکذیب کن.مبادا چیزی برزبان جاری کنی که موجب خواری وی شود و مردانگی و آبروی اورا نزد دیگران از بین ببری که در این صورت در زمره کسانی خواهی بود که خداوند درباره آنان فرمود:بدرستی برای کسانی که دوست دارند فحشا را درمیان اهل ایمان پراکنده سازند،عذابی دردناک خواهد بود.(نور/24/19-کافی،ج8،ص147)
در درجه بعد سخن سبک و بدون وقار بر زبان جاری نسازیم. درشت گویی،فحش دادن، به زبان آوردن امور تحقیر کننده و همچنین سخنان نامناسب،گفتاری است فاقد حیا، چراکه هرسخن جایی و هرنکته مکانی دارد. و روشن است که گزینش واژگان و کلمات نیز نقشی بسزا در نحوه بیان مطالب دارد. و بر عکس درمورد زنان چه بسا نرم و لطیف سخن گفتن با نامحرمان مخالف حیاست.آن چنان که قرآن به زنان توصیه می کند: صداهای خود را خاضع و نرم نکنید،چه بسا کسانی که قلبشان مریض است تحریک گردند.(احزاب/33/32)
پس ای جامعه مجازی و غیر مجازی در این مسائل بسیار دقت کنید و مواظب گفتار و کردار خود در ارتباطات خود باشید.
منتظر نظرات و مثالها و نقدهای ارزشمند شما دوستان هستم.
تا دیدار بعد یاحق
به نام خدا
حجاب ، عامل افزایش اعتماد به نفس
به گزارش ستاد اطلاع رسانی نخستین جشنواره و همایش نور ، دکتر سیما فردوسی ، عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس برنامه های تلویزیونی ضمن بیان این مطلب گفت: جدیدترین تحقیقات نشان داده زنانی که مایل به نشان دادن خود به مردان غریبه هستند، به توانایی های درونی خودشان اعتماد کافی ندارند و از همین رو به سمت استفاده از جاذبه های ظاهری روی می آورند.
مدیر سابق گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه به تفکرات تربیتی متفاوت به عنوان آفتی برای پرورش دینی کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: جامعه ما دارای تفکرات متفاوت و سبک های مختلف تربیتی است. بنابراین لازم است در مرحله اول پدران، مادران و معلمان مدارس نسبت به جایگاه و اهمیت حجاب توجیه شوند تا در مرحله دوم با آموزش مفاهیم عفاف و حجاب از سنین خردسالی ، بتوانیم شاهد شکل گیری یک جامعه دینی یکپارچه باشیم و نفاق ها و دوگانگی های شخصیتی موجود که بر اثر تربیت های چندگانه است، بر طرف شود.
وی درمورد تاثیر رسانه ها به خصوص رسانه های تصویری و نقش آن در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تاکید کرد: مخاطبان در سنین نوجوانی و جوانی به صورت ویژه ای از رسانه ها خصوصا رسانه های تصویری الگو می پذیرند.
بنابراین لازم است رسانه ها به شکلی جذاب مساله پوشش را برای مخاطبان مطرح کنند و ویژه برنامه هایی را با تکیه بر تحقیقات محکم ترتیب دهند که باعث جذب نوجوانان، و جوانان گردد.
********************************
***معرفی چند کتاب مفید درموردحجاب***:
**مسئله حجاب ،نوشته استادشهید مرتضی مطهری
دریافت:http://www.motahari.org/asaar/books/download/77/book.zip
کتابی جامع باتوضیحات گسترده ویژه حجاب ،حیا،عفاف
**دختران،پندها وهشدارها نوشته محمود اکبری،انتشارات گلستان ادب
کتابی مفید دربردارنده نکات تربیتی بخصوص عفاف و حجاب ویژه دختران جوان
**حجاب دختران،نوشته محمدعلی کریمی نیا،نشرپردیسان قم
شامل آموزش پوشش به زبان ساده
**چهل حدیث حجاب،نوشته عبدالعلی براتی،انتشارات اسحارقم
گلچینی ازاحادیث زیباوتکان دهنده درمورد حجاب و عفاف از14 معصوم